چه عواملی در هزینه و کیفیت چاپ کتاب تاثیرگذار است؟

برای نویسندگانی که قصد دارند کتاب عمومی یا تخصصی خود را به چاپ برسانند، یکی از مهم ترین عوامل، هزینه و نحوه محاسبه قیمت چاپ کتاب است. هزینه چاپ کتاب معمولا به مواردی چون تعداد صفحات کتاب، تعداد جلد، جنس کاغذ و… بستگی دارد که در ذیل به شرح هر یک می پردازیم.

تعداد صفحات

اساسی ترین معیار هزینه چاپ کتاب تعداد صفحات آن است که تعداد صفحات با هزینه رابطه مستقیم دارد.

جنس کاغذ

جنس و کیفیت کاغذ نیز بنا به درخواست مشتری قابل انتخاب است و هر چه کیفیت کاغذ بهتر باشد به همان میزان نیز هزینه چاپ کتاب بالا می رود.

تیراژ

تیراژ نیز یکی از عوامل اساسی تعیین قیمت سفارش چاپ کتاب است و نحوه محاسبه قیمت نهایی هم به این صورت است که تعداد تیراژ در قیمت کتاب واحد ضرب می شود.

قطع کتاب

قطع کتاب یا اندازه کتاب در تعیین قیمت چاپ کتاب نقش دارد چون با توجه به اندازه طول و عرض کتاب در قطع های مختلف میزان استفاده از کاغذ متفاوت است و بدین ترتیب این مورد در قیمت نقش خواهد داشت.

چاپ رنگی

چاپ کتاب به حالت تمام رنگی یا سیاه و سفید و یا ترکیبی از این دو انجام می شود که طبیعتا چاپ کتاب به صورت رنگی هزینه بیشتری خواهد داشت..

جنس صفحات داخلی کتاب

نوع کاغذ مصرفی در تعیین قیمت تأثیرگذار می باشد که می تواند از جنس گلاسه های سبک یا کرافت ( کاغذ بافت دارد کرم رنگ ) و یا تحریر ( 70 گرم و یا 80 گرم ) باشد که باتوجه به نوع چاپ و سلیقه کارفرما متفاوت و از جنس های خاصی استفاده می شود.

نوع صحافی

با توجه به تعداد صفحات و سایز کتاب از صحافی های متفاوتی استفاده می شود که معرف ترین نوع و پرکاربردترین نوع صحافی ها ، صحافی شومیز (جلد گلاسه و چسب گرم) و صحافی جلد سخت (دوخت فرم های چاپی و چسب سرد و روکش گالینگور و سلفون دار) که هزینه های متفاوتی دارند.

نوع چاپ

منظور نوع تکنولوژی و سیستمی است که برای چاپ کتاب از آن استفاده می شود که انوع مختلفی دارند . چاپ افست ، چاپ دیجیتال و چاپ ریسو می باشد که رویه ی تعیین هزینه در هر کدام متفاوت می باشد در سیستم افست ، تعداد زینک مورد استفاده و تعداد بند کاغذ مورد نیاز و تعداد فرم های صحافی مورد ارزیابی جهت برآورد هزینه می باشد.
در سیستم دیجیتال، تعداد صفحات و سایز کتاب مشخص کننده اصلی هزینه می باشند و در سیستم ریسو تعداد فرم های چاپی و تعداد فرم های صحافی میزان هزینه را مشخص و معین می نمایند.