مراحل چاپ و صحافی

مراحل چاپ کتاب و صحافی در نشر کتیبه ماندگار شامل مراحل زیر می شود

مراحل چاپ و صحافی

چاپ و صحافی

مراحل چاپ و صحافی

اخذ مجوز پخش

مراحل چاپ و صحافی

تجدید چاپ

چاپ و صحافی

پس از دریافت مجوز‌ چاپ از وزارت ارشاد و پیش از دریافت مجوز پخش، کتاب به چاپخانه فرستاده خواهد شد. برای کتاب‌های دارای تیراژ بالای 1000 جلد معمولاً از چاپ افست استفاده می‌شود.
چاپ افست(Offset printing) نوعی از چاپ است که نوشته و عکس را بر سطح لاستیکی یک استوانه گردان برمی گرداند و سپس آن را با فشار استوانه دیگر روی کاغذ چاپ می کند. چاپ افست رایج ترین روش برای چاپ نوشته ها و کتاب های تیراژ بالا مثل روزنامه است و انواع مختلفی دارد و برای کتاب‌های زیر 1000 نسخه معمولاً چاپ دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چاپ دیجیتال یکی از روش های چاپ هست که تصاویر دیجیتال را به محصولات چاپی تبدیل می کند. و برای چاپ در تیراژ های پایین مناسب هست. در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال در بازار چاپ، چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزی پیشرفته بر روی انواع کاغذ می باشد. پس از آماده شدن کتاب چاپ شده، صحافی کتاب انجام می‌گیرد. به عمل تا کردن و ترتیب فرم‌های چاپ شده متن، جلد گذاری و درنهایت برش کتاب عمل صحافی کتاب گفته می‌شود.
صحافی کتاب ظریف‌ترین مرحله از چاپ کتاب می‌باشد و با توجه به اینکه این مرحله در اختیار خود ناشر قرار دارد معمولاً به سرعت انجام می‌گیرد.

اخذ مجوز پخش

مجوز پخش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌گردد و تقریباً ظرف مدت 2 الی 3 روز کاری این مجوز صادر می‌شود. بدون داشتن این مجوز، نویسنده اجازه پخش کتاب خود را ندارد و اگر بدون اخذ این مجوز، اقدام به پخش کتاب کند بعد از شناسایی از کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها جمع آوری می‌شود؛ و برای دانشجویانی که قصد اخذ امتیازات مربوطه رادارند، بدون دریافت اعلام وصول فاقد وجاهت قانونی است.

تجدید چاپ

مرحله تجدید چاپ، مرحله ای است که برای تمامی کتاب‌ها شامل نمی‌شود و فقط مخصوص کتاب‌هایی می‌تواند باشد که ازلحاظ فروش مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته و جز کتاب‌های پرفروش به‌حساب آید. در این مرحله نیز اگر نویسنده بخواهد اقدام به تجدید چاپ کند، درصورتی‌که تغییراتی در محتوای کتاب اعمال نکرده باشد، تنها با اخذ مجوز ارشاد می‌تواند اقدام کند؛ اما در غیر این صورت موظف است تمامی مراحل را از اول طی کند. تجدید چاپ از چند نظر نسبت به چاپ اول کتاب ارجحیت دارد:

✔ دوره جا افتادن کتاب در بازار

✔ کاهش هزینه تولید

✔ بالا بردن اعتبار کتاب