راهنمای انتخاب ناشر

قابل توجه دانشجویان، اساتید و نویسندگان گرامی

پس از آماده سازی متون کتاب توسط نویسنده مرحله ای بسی مهم تر بر سر راه نویسنده قرار خواهد گرفت و آن انتخاب ناشر معتبر و در نهایت اطمینان از اعتبار کتاب است لذا دقت فرمایید در فرایند چاپ یا نشر کتاب یا تبدیل پایان نامه به کتاب ملاک انتخاب ناشر نباید صرفا مبلغ بیان شده از سوی ناشر باشد چرا که برخی از افراد سودجو با عدم انجام بعضی از موارد یا عدم دقت و استفاده از افراد غیرمتخصص در انجام مراحل، قیمت های بسیار ارزان را بیان می دارند و چه بسا امکان دارد حتی فایل کتاب خود را از دست بدهید.

مشکلات چاپ کتاب در مراکز نامعتبر

✔  خطر از دست دادن فایل

✔  خطر سرقت ادبی از متن کتاب

✔  معتبر نبودن اطلاعات مندرج در صفحه شناسنامه کتاب (شابک و فیپای جعلی)

✔  خطر چاپ کتاب بدون مجوز

✔  عدم ثبت نهایی کتاب، در خانه کتاب (عدم اعلام وصول)

✔  بی کیفیت بودن کتاب

✔  بی دقتی در انجام مراحل چاپ و نشر کتاب

جلوگیری از بروز مشکلات در فرایند چاپ و نشر کتاب

✔  کار خود را حتما به انتشارات معتبر بسپارید نه موسساتی که پروانه نشر ندارند.

✔  از ارسال کل فایل کتاب، قبل از بستن قرارداد به انتشارات ها خودداری فرمایید.

✔  در صورت نیاز ناشر به متن کتاب جهت نظردهی اولیه تنها بخش اندکی از کتاب خورد را ارسال کنید.

✔  هنگام تحویل فایل خود به انتشارات رسید دریافت کنید.

✔  یک ناشر معتبر پیدا کنید.

 

انتخاب ناشر معتبر و اطمینان از اعتبار کتاب

✔ معتبر بودن ناشر

اولین و مهمترین مرحله در انتخاب ناشر، معتبر بودن، به روز بودن و تعداد کتاب های چاپ شده آن انتشارات در خانه کتاب می باشد.

✔ اطمینان از اعتبار کتاب

مراحل چاپ و نشر شامل چندین مرحله می باشد:

1- شاپک: کد اختصاصی کتاب شما که منحصر به فرد است، صحت شاپک درج شده در کتاب خود را می توانید در سایت شاپک چک فرمایید.

2- فیپا: همان صفحه شناسنامه کتاب می باشد که توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صادر می شود. نویسندگان گرامی می توانند پس از صدور فیپا و درج آن در فایل کتاب صحت اطلاعات موجود در آن را چک کنند.

3- مجوزکتب: از انتشارات بخواهید که کپی مجوز کتاب را به شما تحویل دهد (البته اصل برگ مجوز کتاب می بایست نزد انتشارات باقی بماند). 

4- مرحله اعلام وصول: این مرحله با اینکه از چشم نویسندگان دور می باشد اما بهترین مرحله و آخرین مرحله فرایند چاپ و نشر می باشد. در این مرحله ناشر کتاب را به صورت فیزیکی به وزارت فرهنگ و ارشاد، خانه کتاب، کتابخانه مرکزی و دفتر شاپک ارسال میکند و تایید و ثبت نهایی کتاب را رقم می زند. نویسندگان جهت چک کردن این مرحله می توانند از سایت خانه کتاب استعلام بگیرند.

 خانه کتاب

✔ مقبولیت فرایند چاپ و نشر کتاب

1- ویراستاری: ویراستاری های مختلف با قیمت های مختلف وجود دارد که زمانی که انتشارات فایل اولیه را خدمتتان ارسال می کند می توانید دقت انجام کار ویراستار را چک فرمایید.(ویراستاری در انتشارات با بالاترین کیفیت و کمترین خطا و با نظارت سر ویراستار علمی و ادبی صورت می گیرد).

صفحه آرایی: صفحه آرایی نیز مانند ویراستاری قیمت های مختلف دارد و مجدد در زمان دریافت فایل صفحه آرایی شده می توان نوع و میزان ذوق و سلیقه صفحه آرا را چک کرد (در انتشارات کتیبه ماندگار صفحه آرایی حرفه ایی وجود دارد و علاوه بر آن سر صفحه آرا در نهایت صحت آن را چک می کند). 

3- طراحی جلد: طراحی جلد نیز قیمت های متفاوت دارد و بسته به طراح و سلیقه وی صورت می گیرد. در انتشارات کتیبه ماندگار طراحی با نظر مستقیم نویسندگان ( در هر جای ایران) انجام می گیرد و حتی در صورت لزوم چندین بار ویرایش می گردد تا با سلیقه نویسنده یکی شود. (در این انتشارات از مجربترین و متخصصین طراحی و با نظارت نهایی مدیریت انتشارات طراحی صورت میگیرد). نمونه جلدها و طراحی جلد در قسمت کتاب ها قابل مشاهده است.

4- فرآیند چاپ: چاپ کتاب خود شامل چندین بخش است:

1- جلد (نوع مقوا، نوع رنگ و نوع سلفون)

2- متن ( نوع کاغذ و نوع جوهر)

3- دقت فرمایید در مورد مقوا در صورتی که وزن آن از حد خاصی کمتر باشد (کمتر از 300 گرمی) بعد از چاپ کتاب و باز کردن کتاب دیگر به حالت اولیه بر نمی گردد و خم باقی می ماند. سلفون (مات و براق) نیز باید کیفیت لازم را داشته باشد تا از مقوای جلد جدا نشود. در مورد کاغذ متنی در صورتی که از کاغذ مرغوب استفاده نشود (در حال حاضر کاغذ های مختلف از کشور های مختلف وجود دارد از جمله اندونزی، مالزی و چین) جوهر در روی آن بخش می شود و از پشت برگه بیرون می زند. نوع جوهر نیز مهم می باشد در صورتی که از نوع مرغوب نباشد با کشیدن دست بر روی متون پخش می شود. (به خصوص در چاپ دیجیتال که کاغذ ها به صورت تکی به هم چسب می شود.